Protocollen
In dit stroomschema wordt het stappenplan schorsing beschreven en een richtlijn gegeven voor de op te leggen sancties. Uiteraard wordt er in ieder geval nauwkeurig gekeken welke sanctie het best aansluit bij de situatie.
Intern | Extern |
---|---|
Beperkt verbaal grensoverschrijdend gedrag tussen leerlingen | Zeer ernstig verbaal grensoverschrijdend gedrag tussen leerlingen (serieus bedreigen) |
Herhaalde ongehoorzaamheid in de klas | Ernstig verbaal grensoverschrijdend gedrag van leerlingen naar medewerker toe |
Herhaaldelijk niet opvolgen van sancties (corvee of melden) | Fysiek conflict tussen leerlingen of naar medewerkers van de school |
Discriminatie, seksueel overschrijdend gedrag, diefstal, vandalisme |
|
Bezit van verboden middelen, zoals (nep)wapens, verdovende middelen, alcohol |
Meerdaagse externe schorsingen en verwijdering
Meerdaagse externe schorsingen worden alleen in uiterste gevallen opgelegd. Voornemen tot verwijdering wordt opgelegd, na een gesprek met ouders, afdelingsleider en directeur.
Betrokkenen vanuit de school:
Community coach | Mw. S. Mowday |
Coördinator van de dag | De leden van de schoolleiding zijn op wisselende dagen aanspreekpunt bij calamiteiten. Bij de medewerkers van school is deze verdeling bekend. |
Schoolleiding | Mw. J. Gerritsen Dhr. M. Kok |
Directeur | Mw. J. Gerritsen |
Stappen | Wat | Actie | Wie |
---|---|---|---|
Stap 1 | Incident wordt geconstateerd | Leerling(en) worden aangesproken door de betrokken medewerker(s) en doorverwezen naar betreffende coördinator van de dag | Betrokken medewerker en leerling(en) |
Stap 2 | Leerlingen worden doorverwezen naar de coördinator van de dag | Leerling(en) en waar nodig, medewerker beschrijft het incident vanuit de eigen beleving. | Betrokken leerling(en), medewerker, en eventueel afdelingsleider |
Stap 3 | Er wordt een sanctie opgelegd | Communicatie over sanctie door de coördinator naar leerlingen en ouders | Afdelingsleider |
Stap 4 | Er wordt een brief opgesteld waarin de sanctie wordt gecommuniceerd naar ouders, ouders worden telefonisch geïnformeerd | Brief door Afdelingsleider, na telefonisch contact door, directeur ondertekent | Afdelingsleider, directeur |
Stap 5 | Er wordt een gesprek met de ouders gepland | Ouders komen op gesprek bij de afdelingsleider om brief te laten ondertekenen en waar nodig het incident verder te bespreken. | Afdelingsleider |
Stap 6 | Afdelingsleider meldt incident bij community coach. | Waar nodig: community coach maakt melding bij inspectie en leerplicht | Afdelingsleider |
Stap 7 | Brief wordt getekend | Brief wordt verstuurd en gearchiveerd in leerlingdossier | Afdelingsleider i.s.m. administratie |
Coördinator van de dag
Elke dag is een lid van de schoolleiding het eerste aanspreekpunt bij calamiteiten en incidenten.
Bij afwezigheid van een van de leden van de schoolleiding wordt intern gecommuniceerd wie waarneemt.
Community coach
De medewerker belast met (sociale) veiligheid en cohesie in de school. Op havo De Hof is deze taak toebedeeld aan Mw. S. Mowday
Leerlingdossier
Het digitale dossier waarin de voortgang van leerlingen wordt bijgehouden is het programma Magister.
Schoolleiding
Personen verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding in de school.
De schoolleiding bestaat uit:
Mw. J. Gerritsen, directeur
Dhr. M. Kok, adjunct-directeur
Schorsing
Een schorsing houdt in dat een leerling gedurende 1 of meerdere dagen de toegang tot de les en/of de school wordt ontzegd.
Een schorsing kan maximaal vijf dagen duren tenzij er overleg gaande is over definitieve verwijdering (zie verwijdering).
Interne schorsing
Een leerling heeft geen toegang tot de lessen, maar wel tot het schoolgebouw.
Externe schorsing
Een leerling heeft geen toegang tot de lessen en ook niet tot het schoolgebouw.
Verwijdering
De leerling wordt van school verwijderd, school zoekt, in samenspraak met ouders naar een passende onderwijsplek. Gedurende de verwijderingsprocedure worden aparte afspraken gemaakt over de momenten waarop een leerling wel of niet aanwezig mag zijn in het schoolgebouw.