Schoolregels
Wij zijn op school om van en met elkaar te leren. Daarvoor hebben we elkaar en een goede werkplek nodig.
Onderstaande afspraken zijn hiervoor de basis.
Omgang met elkaar
We behandelen elkaar zoals we zelf behandeld willen worden.
We respecteren de eigenheid van elk individu.
We kijken naar elkaar om.
Op tijd komen
Leerlingen en docenten zijn op tijd voor de lessen.
a. Als een leerling te laat is, haalt hij/zij een te laat briefje bij de conciërge.
b. Is een leerling meer dan 10 minuten te laat, dan bepaalt de docent of de leerling nog de klas
in mag. Geen toegang tot de les, betekent een ongeoorloofde absentie.
c. Bij 3x te laat: melden om 8.00 uur de eerste volgende lesdag.
d. Bij een ongeoorloofde absentie: les het 8e of 9e uur inhalen op dezelfde dag.
Mobiele telefoons en smartwatches
Mobiele telefoons en smartwatches zijn handig, maar leiden helaas ook erg af tijdens het leren en
werken voor school. Wij hanteren daarom de regel dat de mobiel thuis is of in de kluis.
De mobiele telefoon is dus in de klaslokalen en op de leerpleinen niet zichtbaar. In de pauzes en bij leswissels is de mobiele telefoon wel toegestaan.
a. Als de telefoon toch zichtbaar is, wordt deze ingenomen.
b. De telefoon is na 16.30 uur op te halen bij de coördinator van de dag.
c. Ouders ontvangen een mail dat de telefoon is ingenomen.
d. Bij een tweede of iedere volgende keer moet de telefoon door één van de ouders worden
opgehaald na 16.30 uur bij de coördinator van de dag.
In de lessen
Leerlingen komen voorbereid de les in.
Leerlingen hebben een actieve houding in de les en laten anderen ongestoord leren en werken.
Leerlingen hebben hun schoolspullen bij zich.
Devices worden alleen voor schoolwerk gebruikt.
Oortjes zijn uit, mobieltjes en smartwatches zijn thuis of in de kluis.
In de lessen dragen leerlingen geen jassen of petten/mutsen. Er zijn kapstokken en kluisjes. Leerlingen mogen, op aanwijzing van de docent, op het leerplein werken. De leerlingen zorgen ervoor dat zij daarbij anderen niet storen.
De les is pas afgelopen wanneer de bel gaat. Docenten zorgen ervoor dat de les tijdig wordt afgesloten. Leerlingen mogen het lokaal niet eerder verlaten en laten het lokaal schoon en netjes achter.
Wanneer een leerling uit de les wordt uitgestuurd, meldt hij/zij zich bij de coördinator van de dag.
Aan het einde van de les meldt hij/zij zich bij de desbetreffende docent met een ingevuld uitstuurbriefje.
Op de leerpleinen
Op de leerpleinen mogen leerlingen rustig werken.
Tijdens de lessen, maken leerlingen alleen op hun eigen verdieping gebruik van het leerplein.
Tijdens tussenuren verblijven leerlingen in de aula of de 6e verdieping. Een leerling mag tijdens een tussenuur ook op het leerplein schoolwerk maken, mits dit anderen niet afleidt.
Op de leerpleinen zijn geen mobiele telefoons of smartwatches.
In de pauzes
Leerlingen lopen rustig op de trappen.
Leerlingen mogen tijdens de pauze op de leerpleinen, de 6e verdieping of in de aula zijn.
Eten en drinken alleen in de aula of op de 6e verdieping. Op de leerpleinen wordt niet gegeten en gedronken (uitzondering voor flesjes water).
Leerlingen van leerjaar 1 blijven tijdens de pauze op school tot en met de kerstvakantie.
In het gebouw
De gehele school, inclusief het dakterras, de stoep en de trappen voor school, is rookvrij.
In de hele school is fotograferen, filmen of het maken van geluidsopnames zonder toestemming vooraf van een medewerker niet toegestaan.
De telefoon van de leerling is thuis of in de kluis.
Ouders die school of hun kinderen willen bereiken, kunnen dat doen via het centrale nummer van de school: 020-8938000.
In de omgeving
Leerlingen stappen van hun fiets af voordat ze de ingang naar de fietsenstalling betreden. Het is niet toegestaan om te fietsen in de fietsenstalling of op de helling ernaartoe.
Leerlingen houden rekening met het overige verkeer voordat zij de fietsenstalling ingaan.
Leerlingen en medewerkers maken deel uit van de gemeenschap rondom de Dapperstraat. We dragen er zorg voor dat we geen overlast veroorzaken.
Grensoverschrijdend gedrag
Naast deze schoolregels, handhaven wij de volgende regels, die ook in de wet zijn vastgelegd.
Het is niet toegestaan om:
→ Te roken of te vapen in en om de school;
→ Alcohol, drugs of (nep)wapens mee te nemen naar school;
→ Onder invloed van verboden middelen te zijn op school;
→ Fysiek of verbaal geweld te gebruiken, te bedreigen, te pesten, mensen onder druk te zetten;
→ Te stelen, zonder toestemming zaken te ruilen of om gestolen waar aan te bieden;
→ Foto’s, videobeelden of geluidsopnames van leerlingen of medewerkers of bezoekers te maken en/of te verspreiden zonder toestemming van de schoolleiding.
Regels over roken, alcohol en drugs
Hieronder staan huisregels uitgewerkt met betrekking tot genotmiddelen. Sommige regels gelden voor de dagelijkse gang van zaken op school. Andere zijn alleen van toepassing op speciale gelegenheden zoals feesten, werkweken, excursies, schoolreisjes of bijzondere gelegenheden. Wanneer er (feestelijke) bijeenkomsten plaatsvinden -binnen en/of buiten de school- onder de verantwoordelijkheid of in naam van de school, beschouwt de school het als haar verantwoordelijkheid om duidelijke afspraken te hanteren met betrekking tot het gebruik van genotmiddelen.
Roken en vapen
Wij verstaan onder roken ook vapen, dus overal waar ‘roken’ staat, dient men ook ‘vapen’ te lezen. Havo De Hof wil een gezonde school zijn. Het spreekt voor zich dat roken daar niet bij past. Daarom streven we naar een rookvrije school. Daarvoor zijn de volgende huisregels opgesteld:
1. De school is een openbaar gebouw waarin jonge mensen opgroeien en waar we de opdracht hebben om een bijdrage te leveren aan een gezonde leefstijl voor onze leerlingen.
Goed voorbeeldgedrag is daarbij essentieel. Daarom kiest havo De Hof ervoor geen aparte rookplek in te richten.
2. Aangezien we overtuigd zijn van het belang van ‘de gezonde school’ en onze voorbeeldfunctie, betekent dit ook dat er bij activiteiten waarbij leerlingen betrokken zijn niet wordt gerookt door leerlingen en medewerkers. Denk daarbij aan klassenavonden, schoolfeesten, excursies, werkweken en andere activiteiten waar leerlingen bij zijn.
3. In het kader de rookvrije school is het wenselijk dat medewerkers niet roken op het
schoolterrein in het zicht van de leerlingen.
Alcohol
De school wil in het kader van de gezonde school uitstralen dat gezelligheid en feest vieren heel goed kan zonder het nuttigen van alcohol en dat dat eigenlijk de gewoonste zaak van de wereld is. Hiermee willen we voorkomen dat er een automatische koppeling ontstaat tussen alcohol en feestelijkheid.
Bij het opstellen van de huisregels realiseren we ons dat we ook te maken kunnen hebben met bovenbouwleerlingen die 18 jaar of ouder zijn. Volgens de wet mogen zij alcohol drinken. Toch zijn er goede redenen om daar als school anders mee om willen gaan: Het uitstellen van alcohol drinken is beter voor van de gezondheid, ook voor 18- tot 24-jarigen.
Geen alcoholgebruik is bovendien beter beheersbaar dan het beperkt toestaan. Indien voor meerderjarige leerlingen (18+) alcohol wordt toegestaan, bestaat de kans dat zij alcohol doorgeven aan de jongere leerlingen. Dit is moeilijk te controleren.
Het spreekt voor zich dat alcohol nuttigen en leren en werken niet samengaan. Denk ook aan mogelijke calamiteiten. Daarom hebben wij de volgende huisregels geformuleerd:
1. Op school is het niet toegestaan alcohol in bezit te hebben of onder invloed van alcohol te zijn.
2. Op klassenavonden, feesten, werkweken, schoolkamp en andere bijeenkomsten worden
geen alcoholhoudende dranken geschonken. Het is ook niet toegestaan alcoholhoudende
drank in bezit te hebben of onder invloed te zijn van alcohol.
3. In het kader van het goede voorbeeld geven, verdient het aanbeveling af te spreken dat begeleiders ook geen alcohol drinken bij activiteiten die onder verantwoordelijkheid van de school georganiseerd worden. Denk daarbij aan klassenavonden, feesten, werkweken, excursies, schoolkamp, etc.
Softdrugs en harddrugs
Voorbeelden van softdrugs zijn: Wiet, marihuana, hasj en alle andere producten waarin
cannabis verwerkt is. Voorbeelden van overige drugs zijn XTC, cocaïne, amfetamine en
heroïne. Volgens de wet is het verboden om drugs in bezit te hebben of te verhandelen. Het is dan ook vanzelfsprekend dat gebruik en/of bezit ervan op school verboden is. De huisregels rondom m.b.t. bezit en/of gebruik van cannabis en andere drugs zijn:
1. Het gebruik van drugs door leerlingen en medewerkers is verboden. Op school en tijdens activiteiten die onder verantwoordelijkheid van de school worden georganiseerd (zoals o.a. klassenfeesten), is de leerling en medewerker niet onder invloed of in het bezit van drugs.
2. Op school, in de omgeving van school en bij buitenschoolse activiteiten is bezit en handel van drugs verboden. Onder handel (dealen) wordt verstaan het al dan niet gratis verstrekken, verkopen, kopen, vervoeren en afleveren van soft- en harddrugs.
Overige bepalingen
In bepaalde gevallen kan de schoolleiding besluiten van de genoemde afspraken af te wijken of afspraken aan te vullen. Als leerlingen of hun ouders/verzorgers vragen hebben over deze regels, kunnen zij daarvoor terecht bij hun mentor of afdelingsleider.
Handhaven van de afspraken
1. Begeleiding en het pedagogisch gesprek
Uitgangspunt bij de vormgeving van “de gezonde school” is dat we het gedrag en de leefstijl, van leerlingen positief willen beïnvloeden. Daartoe gaan we het pedagogisch gesprek aan met leerlingen. Het gaat erom dat de leerling bewust nadenkt over zijn leefstijl en de invloed van zijn leefstijl op anderen en zijn omgeving. Investeren in bewustwording vraagt tijd, voorlichting, dialoog. Daarbij kunnen we gebruik maken van allerlei organisaties, zoals de GGD. Leerlingen kunnen indien daar aanleiding toe is, verplicht of vrijwillig, doorverwezen worden naar deze organisaties; soms vanuit preventief oogpunt en soms voor hulpverlening.
2. Controle en toezicht
Indien preventie niet toereikend is en controle noodzakelijk lijkt te zijn om de principes van
“de gezonde school” hoog te houden, kunnen we besluiten over te gaan tot bijzondere
maatregelen, zoals kluiscontrole, inschakelen politie of het inzetten van alcoholtests (zie bijlage).
3. Overtreding van de regels, en dan?
Wanneer een leerling de regels overtreedt, wordt hij/zij hierop aangesproken en worden
passende maatregelen getroffen.
Bij recidive volgt een gesprek met de mentor/afdelingsleider/directeur. De school zal zo nodig in contact treden met de ouders/verzorgers en verdere afspraken met de leerling en ouders maken. Wanneer de overtreding tijdens een buitenschoolse activiteit plaatsvindt, kan uitsluiting van die activiteit of van de eerstvolgende activiteit een gevolg zijn.
Wanneer, bij activiteiten die onder verantwoordelijkheid van de school vallen, het vermoeden bestaat dat een leerling voorafgaand alcohol of drugs gebruikt heeft, zal de school altijd in contact treden met de ouders/ verzorgers. Er worden dan afspraken gemaakt over strafmaatregelen, bijvoorbeeld uitsluiting van activiteiten. Bij zeer ernstige overtreding kan de directeur overgaan tot schorsing.
Wanneer er sprake is van handel (dealen) in drugsproducten schakelt de schoolleiding de politie in. Ook neemt de school afhankelijk van de ernst van de overtreding in samenspraak met politie en ouders maatregelen.
Bijzondere maatregelen
a. Kluiscontrole
Controle op het bezit van drugs en alcohol bevattende dranken kan door middel van een
kluiscontrole. Het kluisje is tijdelijk ter beschikking gesteld voor de leerling, maar blijft eigendom van de school. Het doorzoeken van kluisjes is toegestaan. De school kan hierbij kiezen tussen aangekondigde controles en/of controles bij verdenking. De kluiscontrole wordt door minimaal twee personen uitgevoerd. In dat geval is er altijd een getuige.
b. Inschakelen politie
Voor leerlingen onder de 18 jaar geldt dat zij in geen enkel geval in het bezit mogen zijn van alcohol en drugs. Het bezit van drugs en dealen is in het algemeen strafbaar. Bij ernstige verdenking wordt dan ook de politie ingeschakeld.
c. Alcoholtests
Alcoholtests vóór schoolactiviteiten of – feesten kunnen leerlingen ontmoedigen om in te drinken en het kan een positieve uitwerking hebben. Medewerkers mogen aan leerlingen vragen of ze bereid zijn om mee te doen aan een blaastest. De leerlingen mogen dit weigeren, maar school kan vervolgens zelf de gevolgen van het weigeren van de blaastest bepalen. In het algemeen geldt: Wie boven de toegestane norm scoort, wordt de toegang tot het feest geweigerd.
Op de website vindt u bij ‘Protocollen’ meer informatie over schorsen en verwijderen bij
(ernstig) grensoverschrijdend gedrag.